artikel Eindhovens Dagblad

Niet elke Wereldwinkel redt het, ‘maar er zijn ook mensen die júíst bij ons kopen’

Vrijwilligers Marijke Dijkstra en Mieke van de Sande achter de balie en Suzanne van Buchem (voorzitter Nuenen) en Johan Zwart (voorzitter Son en Breugel) in de Wereldwinkel in Nuenen. © Charlotte Verhagen / DCI Media

NUENEN - Ja, er wordt minder gekocht bij de Wereldwinkel. ,,Maar wij zijn nog steeds van belang’’, zegt Suzanne van Buchem, voorzitter van de vestiging in Nuenen. Het ED gaat samen met voorzitter Johan Zwart van Wereldwinkel Son en Breugel op bezoek in Nuenen.

Van 80 cent tot 180 euro en alles daartussen in. Het is te koop in een winkel met fairtrade levensmiddelen, fairtrade gebruiksvoorwerpen, kledingaccessoires en vooral cadeauartikelen. Alles afkomstig uit derdewereldlanden en geproduceerd binnen lokale initiatieven. Door grote fairtrade erkende organisaties, door een dorpscollectief waarin alle vrouwen samenwerken of door een enkele houtbewerker, zilversmid of pottenbakker. Ziehier, de Wereldwinkel.

Onlangs sloten de Wereldwinkels in Eindhoven en Veldhoven hun deuren. ,,Er zijn meerdere oorzaken”, vertelt Johan Zwart, voorzitter van Wereldwinkel Son en Breugel. Hij is op bezoek bij de wereldwinkel in Nuenen, bij voorzitter Suzanne van Buchem. ,,De ligging van die beide winkels was niet ideaal, de huur was hoog en het aantal vrijwilligers liep terug.”

"Er is veel concurren­tie door internet"

Van Buchem vult aan: ,,De tendens is dat er minder bij ons wordt gekocht, er is veel concurrentie door internet. Maar er zijn ook mensen die juist bewust bij ons kopen. Die zijn op zoek naar een cadeau met een verhaal. Wij zijn nog steeds van belang. We geven makers van eerlijk geproduceerde producten een platform. Soms zijn dat echte artiesten, soms is het een lokaal project, soms een enkele persoon. Maar altijd is er een ideële drijfveer. Het voorbeeld van een succesvol product is Tony Chocolonely.’’

Zwart: ,,Dat betrad de markt met als motivatie chocolade te leveren waarbij geen uitbuiting aan te pas komt, in het begin voornamelijk via Wereldwinkels. Nu zijn we voor dit product zelfs ‘overbodig’ geworden. En dat vinden we prima. De contacten verlopen bijna altijd via eveneens ideële importeurs met contacten in de derde wereld. Zij zorgen voor een eerlijke beloning voor de maker. We moeten er wel voor zorgen dat onze winkels uit de kosten komen, maar er hoeft geen winst te worden gemaakt.”

Sjaal met een verhaal

Zwart: ,,We geven de makers een toegang tot de markt hier. Soms benadert iemand ons omdat ze een mooi artikel hebben. Zoals ‘Sjaal met een verhaal’, vilten en wollen producten. Een dame uit Zeeland heeft rechtstreekse connecties met de makers en zo is er een makkelijke en snelle verbinding met de fabrikant in het land.”

Iedere Wereldwinkel is zelfstandig. Van Buchem: ,,We nemen beslissingen zelf maar maken graag gebruik van de kennis en ervaring van samenwerkingsverbanden van winkels. Van de in totaal 180 winkels in Nederland zijn 26 winkels aangesloten bij platform Wereldwinkel.Nu. De winkels in Nuenen en Son en Breugel nemen deel in dat platform, waarbinnen overleg plaatsvindt. Daar is behoefte aan, bijvoorbeeld over hoe je vrijwilligers vindt en behoudt. In Nuenen zit dat met dertig mensen heel goed.”

"Omdat de producen­ten er een rechtvaar­di­ge prijs voor krijgen, kunnen zij een menswaar­dig bestaan opbouwen"

,,Maar bij ons is dat spannender. We krijgen het net rond”, voegt Zwart toe. Ook liften ze mee met de gezamenlijke huisstijl en marketing, tippen ze elkaar en bevragen elkaar over producten.

,,Er is nog altijd bestaansrecht voor deze vorm van detailhandel”, vindt Van Buchem. ,,We verkopen eerlijke producten uit verschillende culturen die zijn gemaakt met respect voor mens en milieu. Omdat de producenten er een rechtvaardige prijs voor krijgen, kunnen zij een menswaardig bestaan opbouwen. Hierin zijn drie doelen van de Verenigde Naties te herkennen. Streven naar een wereld waarin armoede wordt uitgebannen, waar waardig werk en economische groei voor iedereen toegankelijk zijn en waar consumptie en productie in harmonie zijn met de planeet.”